Ikatti Finland Oy - Verkkokaupan yleiset toimitusehdot

Voimassa 22.09.2023 alkaen

1. Ehtojen soveltaminen ja asiakaspalvelu Näitä yleisiä toimitusehtoja ("Ehdot") sovelletaan Ikatti Finland Oy:n (ALV-tunnus FI31170993, y-tunnus 3117099-3, kotipaikka Espoo, osoite Leppäsillantie 2 A 6, 02620 Espoo) ("Yhtiö") valmistamien, valmistuttamien tai muutoin tarjoamien tuotteiden ("Tuotteet") myyntiin kuluttaja- ja yritysasiakkaille ("Kuluttaja-asiakas" ja "Yritysasiakas", molemmat yhdessä "Asiakas") Yhtiön verkkokaupassa ikatti.fi/verkkokauppa ("Verkkokauppa") Manner-Suomessa.
Asiakaspalvelumme auttaa kaikissa Verkkokauppaa, Tuotteita tai Tuotteiden tilaamista ja toimitusta koskevissa kysymyksissä. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme joko sähköpostilla shop@ikatti.fi tai puhelimitse 0458 765976 Ma-Pe 10:00 – 16:00 välisenä aikana.
Yhtiö pidättää oikeuden muuttaa näitä Ehtoja koska tahansa julkaisemalla muutetut Ehdot Verkkokaupan sivustolla. Muutettuja Ehtoja sovelletaan tilauksiin, jotka on tehty Yhtiön ilmoittamana voimaantulopäivänä tai sen jälkeen.
TILAAMALLA TUOTTEITA VERKKOKAUPASTAMME ASIAKAS HYVÄKSYY NÄMÄ 
EHDOT. Hyväksymällä NÄMÄ Ehdot Asiakas hyväksyy myös sen, että voimme lähettää sähköpostia tai tekstiviestejä tilaukseen liittyvissä asioissa.

2. Tilaaminen ja asiakkuus Toimitamme Tuotteita vain Manner-Suomeen.
Tilatakseen Verkkokaupasta Asiakkaan tulee antaa seuraavat tiedot: nimi, osoite, sähköpostiosoite, maksutiedot sekä muut tarpeelliset tiedot; olla vähintään 18-vuotias; ja olla käyttämänsä voimassaolevan maksu- tai luottokortin tai sähköisen maksuvälineen käyttäjätunnusten luvallinen haltija.
Henkilötietojen käsittelyyn soveltuvat esitetyt periaatteet. Henkilötietojen ja maksutietojen välittäminen tapahtuu suojattua yhteyttä käyttäen.
Yritysasiakas vastaa siitä, että Verkkokaupasta tilauksen tehnyt Yritysasiakkaan edustaja on oikeutettu solmimaan sopimuksen Tuotteiden hankinnasta ja toimituksesta Yritysasiakkaan puolesta.
Mikäli Asiakas luo Verkkokauppaan tilin, Asiakas luo samalla henkilökohtaisen tunnisteen (käyttäjätunnus) sekä salasanan. Salasana tulee säilyttää suojattuna kaikissa tilanteissa, sillä Asiakas on vastuussa kaikista ostoista, jotka on tehty käyttäjätunnusta ja salasanaa käyttämällä. Asiakas voi lopettaa Verkkokaupan asiakastilinsä ilmoittamalla siitä kirjallisesti Yhtiön asiakaspalveluun.
Yhtiö varaa oikeuden hyväksyä kaikki Verkkokaupan Asiakkaat ennen toimitusta.

3. Tilausjärjestelmän käyttäminen Kaikki Verkkokaupan sivustolla olevat aineistot, ohjelmat ja aineeton omaisuus ovat Yhtiön omaisuutta. Asiakkaalla on oikeus ladata käyttöönsä sellaiset Yhtiön saataville asettamat ja ladattavissa olevat aineistot, ohjelmat ja aineeton omaisuus, jotka ovat tarpeen tilauksen tekemiseksi ja käyttää niitä tilauksen tekemiseksi. Yhtiö myöntää Asiakkaalle tätä tarkoitusta varten ei-yksinomaisen lisenssin, joka on voimassa asiakassuhteen ajan. Kaikki muu kaupallinen ja ei-kaupallinen käyttö on kielletty.

4. Tilausten käsittely ja sopimuksen syntyminen Asiakkaan tekemä tilaus on tarjous ostaa Tuotteita, jotka on lueteltu tilauksessa. 
Pidätämme oikeuden olla hyväksymättä epätavallisia tilauksia tai tilauksia, joita ei mielestämme ole tehty vilpittömässä mielessä.
Asiakkaan tilauksen vastaanotettuamme lähetämme Asiakkaalle sähköpostitse vastaanottokuittauksen, joka sisältää tilausnumeron ja tilattujen Tuotteiden tiedot.
Tilauksen hyväksyminen ja sopimuksen syntyminen Asiakkaan ja Yhtiön välillä tapahtuu vasta, kun olemme lähettäneet Asiakkaalle tilausvahvistuksen. Koska tilausvahvistus on tosite tehdystä ostoksesta, suosittelemme säilyttämään sen mahdollista jatkokäyttöä varten.

5. Tuotteet Asiakkaan tulee Tuotteita tilatessaan varmistua siitä, että tilatut Tuotteet sopivat Asiakkaan käyttöön. Asiakas voi käyttää Verkkokaupan Tuotteista tarjoamaa tietoa Tuotteiden sopivuutta tarkistaessaan. Mikäli Verkkokaupan sisältö eroaa jonkin muun www-sivuston tai muun tietolähteen kanssa, Verkkokaupassa ostohetkellä esitetyt tiedot saavat etusijan muihin tietoihin nähden. Yhtiö ei vastaa Tuotteen soveltuvuudesta kunkin Asiakkaan käyttöön.
Yhtiö varaa oikeuden ilman vastuuta tai aiempaa ilmoitusta muuttaa, keskeyttää tai lakkauttaa minkä tahansa Tuotteen valmistuksen tai myynnin Verkkokaupassa. Yhtiö ei takaa Tuotteen saatavuutta Verkkokaupassa.

6. Hinnat ja maksutavat Tuotteesta kulloinkin veloitettava hinta on tilaushetkellä voimassa oleva hinta, joka näkyy tilauksen koontitiedoissa ennen maksusuoritusta ja vahvistetaan tilauksen vastaanottokuittauksessa sekä tilausvahvistuksessa.
Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron ja muut soveltuvat verot sekä kuljetuskustannukset, mutta eivät sisällä käsittelykuluja. Mahdolliset lisäkulut liittyen käsittelyyn sekä sen arvonlisäveroon tai muihin veroihin eritellään tilauksen koontitiedoissa ennen maksusuoritusta.
Mikäli hinta on kirjoitusvirheen tai muun sellaisen johdosta ilmoitettu Verkkokaupassa ilmeisen virheellisesti, ei virheellinen hinta sido Yhtiötä.
Käytettäessä mahdollista alennuskoodia, alennettu hinta näkyy tilauksen koontitiedoissa ennen maksusuoritusta koodin syöttämisen jälkeen.
Yhtiö voi halutessaan muuttaa hintoja ilman eri ilmoitusta. Muutettuja hintoja sovelletaan hintojen muutoksen jälkeen tehtyihin tilauksiin.
Ajantasainen lista Verkkokaupan maksutavoista ja niiden ehdoista löytyy Verkkokaupan Usein kysytyt kysymykset -sivulta. Osa maksutavoista edellyttää rekisteröitymistä Verkkokaupan asiakkaaksi.

7. Toimitus Tuotteet toimitetaan tilauksen yhteydessä ilmoitettuun toimitusosoitteeseen Postin Express-lähetyksenä. Mikäli toimitusyritys epäonnistuu, jätetään Asiakkaalle saapumisilmoitus ja lähetys toimitetaan Asiakkaan lähipostiin, josta Tuotteet ovat noudettavissa Postin ilmoittaman säilytysajan kuluessa.
Tilatut Tuotteet toimitetaan arviolta tilausvahvistusta seuraavien 4 arkipäivän sisällä. Toimitusaika Kuluttaja-asiakkaille ei ylitä 30 päivää, mikäli erikseen ei ole sovittu pidemmästä toimitusajasta. Toimitus saatetaan Yhtiön harkinnan mukaan jakaa useaan eri lähetykseen.

8. Toimitus Yritysasiakkaalle Tuotteet toimitetaan Yritysasiakkaalle yllä kohdassa 8 esitetyn mukaisesti. Yhtiö saattaa kuitenkin sopia rekisteröityneen Yritysasiakkaan kanssa Verkkokaupan tilausten yhteydessä sovellettavista toimitusajoista ja -tavoista kirjallisesti erikseen, jolloin sovelletaan Yhtiön ja Yritysasiakkaan erikseen sopimia toimitusaikoja ja -tapoja.
Vaaranvastuu siirtyy Yritysasiakkaalle, kun Tuotteet on luovutettu Yritysasiakkaalle tai kun Yritysasiakkaan olisi sopimuksen mukaan pitänyt vastaanottaa tavara.
Mikäli Yritysasiakas on laiminlyönyt toimitukseen tai sen vastaanottamiseen liittyvät velvoitteensa, Yhtiöllä on oikeus veloittaa sille aiheutuneet ylimääräiset kustannukset ja pidentää toimitusaikaa tai purkaa sopimus näiden Ehtojen kohdan 12 mukaisesti.

9. Kuluttaja-asiakkaiden peruuttamisoikeus ja Tuotteiden palauttaminen Kuluttaja-asiakkaiden peruuttamisoikeuden soveltuminen Kuluttajansuojalain mukainen peruuttamisoikeus koskee ainoastaan Kuluttaja-asiakkaita. Yhtiö käsittelee ja hyvittää palautuksia ainoastaan Tuotteista, jotka on ostettu Verkkokaupasta.

Peruuttamisoikeuden käyttäminen ja Tuotteiden palauttaminen

Kuluttaja-asiakkaalla on kuluttajasuojalain mukainen oikeus peruuttaa tilaus neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa Tuotteen tai viimeisen toimituserän vastaanottamisesta (mukaan lukien viikonloput ja pyhäpäivät, pois lukien vastaanottopäivä) ilmoittamalla siitä Yhtiön asiakaspalveluun Verkkokaupassa saatavilla olevalla ja Tuotteiden mukana toimitetulla peruuttamislomakkeella tai muulla yksiselitteisellä tavalla. Lain tarkoituksena on antaa Kuluttaja-asiakkaalle oikeus tutustua Tuotteeseen niin kuin se on mahdollista myymälässä. Kuluttaja-asiakkaalla on lain hengen mukaisesti oikeus tutustua pakkauksen sisältöön ja Tuotteeseen.
Palautus on tehtävä viipymättä ja viimeistään neljäntoista (14) vuorokauden kuluessa peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Kuluttaja-asiakas vastaa Tuotteiden palauttamisesta johtuvista välittömistä kuluista.
Palautuksen yhteydessä on noudatettava Yhtiön palautusohjeistusta, joka 
löytyy Verkkokaupan Usein kysytyt kysymykset -sivulta.
Tuotteet tulee pakata huolellisesti, jotta ne eivät vahingoitu kuljetuksessa. Yhtiö suosittelee käyttämään aina Tuotteen alkuperäistä pakkausta.
Mikäli Kuluttaja-asiakas on käyttänyt Tuotetta tai käsitellyt sitä huolimattomasti, Kuluttaja-asiakas vastaa Tuotteen arvon alentumisesta enintään Tuotteen täyteen arvoon saakka.
Kuluttaja-asiakkaan käyttäessä kuluttajansuojalain mukaista peruuttamisoikeuttaan, Yhtiö palauttaa saamansa maksun lukuun ottamatta niitä ylimääräisiä kustannuksia, jotka ovat aiheutuneet Kuluttaja-asiakkaan valitsemasta muusta kuin tarjotusta edullisemmasta vakiotoimitustavasta viimeistään neljäntoista (14) vuorokauden kuluttua peruuttamisilmoituksen vastaanottamisesta. Yhtiöllä on oikeus pidättyä maksun palauttamisesta, kunnes se on vastaanottanut palautuksen tai kunnes Kuluttaja-asiakas on osoittanut lähettäneensä palautuksen.
Maksupalautus tehdään sillä maksutavalla, jota Kuluttaja-asiakas on käyttänyt tilatessaan Tuotteet. Maksupalautuksista ei aiheudu Kuluttaja-asiakkaalle ylimääräisiä kuluja.
Mikäli Kuluttaja-asiakas ei ole vastaanottanut lähetystä Postin ilmoittaman säilytysajan kuluessa, palautuu lähetys Yhtiöille ja kauppa katsotaan puretuksi. 
Tällaisessa tapauksessa Yhtiö veloittaa Kuluttaja-asiakkaalta sille aiheutuneista ylimääräisistä kuluista 170 euroa, joka vähennetään palautettavasta maksusta.

10. Tuotteiden virheet Yleistä Tuotteiden virheellisyyteen liittyen Yhtiö ei vastaa virheistä, jotka johtuvat Asiakkaan toimista tilausprosessin aikana, kuten esimerkiksi: Asiakkaan tekemät asetusvirheet, kun Asiakas on tilannut Tuotteita Tilausjärjestelmän antamista varoitusilmoituksista huolimatta; virheet Asiakkaan toimittaman Aineiston sisällössä; taiAsiakkaan tekemät kirjoitusvirheet, virheet tuotevalinnoissa tai Tuotteiden tilausmäärissä.
Yhtiö ei vastaa myöskään Tuotteiden virheellisen asennuksen, käytön tai huollon tai sen laiminlyönnin taikka normaalin kulumisen aiheuttamista vioista.
Kuluttaja-asiakkaat Yhtiö Tuotteen myyjänä vastaa Tuotteiden virheellisyydestä kuluttajasuojalain 4 luvun mukaisesti.
Mikäli Kuluttaja-asiakas huomaa toimitetuissa Tuotteissa olevan virheen tai toimituksesta puuttuvan tilattuja Tuotteita, Kuluttaja-asiakkaan tulee ilmoittaa tästä asiakaspalveluumme viipymättä joko sähköpostitse tai puhelimitse. Mikäli Tuotteessa todetaan olleen virhe, toimitamme tilalle virheettömän tai korvaavan Tuotteen tai hyvitämme virhettä vastaavan hinnan.
Yritysasiakkaat Yritysasiakkaan tulee tarkastaa toimitetut Tuotteet viipymättä vastaanotettuaan lähetyksen. Mikäli Yritysasiakas ei ole kirjallisesti reklamoinut toimituksen virheistä kymmenen (10) päivän kuluessa lähetyksen vastaanottamisesta, toimitus katsotaan hyväksytyksi.
Yritysasiakkaan tulee viipymättä ilmoittaa Yhtiölle kaikista poikkeamista Tuotteiden toimituksessa ja noudattaa Yhtiön antamia ohjeita niiden suhteen. 
Tuotteiden palauttaminen edellyttää Yhtiön kirjallisesti antamaa hyväksyntää.
Mikäli Tuotteessa todetaan olleen virhe, toimitamme tilalle virheettömän tai korvaavan Tuotteen tai hyvitämme virhettä vastaavan hinnan, valintamme mukaan ja edellyttäen, että a) Yritysasiakas on kirjallisesti reklamoinut edellä mainitun ajan kuluessa, ja b) Yritysasiakas palauttaa virheelliset Tuotteet Yhtiölle, tai hävittää ne, Yhtiön antamien ohjeiden mukaisesti.
Yritysasiakkaan on nostettava kanne Tuotteiden virheeseen perustuen vuoden kuluessa siitä, kun Yritysasiakas on vastaanottanut lähetyksen.
Yhtiö vastaa Tuotteiden virheistä ainoastaan ja yksinomaan näiden Ehtojen mukaisesti.

11. Ylivoimainen este
Yhtiö ei vastaa viivästyksestä tai vahingosta, joka johtuu esteestä, jota Yhtiö ei voi voittaa, tai jos sopimuksen täyttäminen edellyttäisi uhrauksia, jotka ovat kohtuuttomia verrattuna sopimuksen täyttämisen merkitykseen Asiakkaalle.

12. Muut ehdot Yritysasiakkaita koskevissa sopimuksissa Omistusoikeuden siirtyminen
Omistusoikeus Tuotteisiin siirtyy Yritysasiakkaalle, kun Yritysasiakas on suorittanut tilaukseen liittyvät maksuvelvoitteensa kokonaisuudessaan.

Vastuunrajoitus
Yhtiön ilmoittamat toimitusajat ovat ainoastaan arvioita, eikä Yhtiö vastaa viivästyksen Yritysasiakkaille aiheuttamista menetyksistä tai vahingoista.
Yhtiö ei missään tilanteessa vastaa Yritysasiakkailleen aiheutuneista välillisistä tai epäsuorista vahingoista, kuten esimerkiksi menetetystä voitosta tai liikevaihdosta tai tuotannon menetyksistä; vahingosta, joka johtuu siitä, että sopimus kolmannen kanssa on rauennut tai jäänyt täyttämättä oikein; tai vahingosta maineelle.
Yhtiön kokonaisvastuu Yritysasiakasta kohtaan rajoittuu kaikissa tilanteissa Yritysasiakkaan vaatimuksen perusteen muodostavista Tuotteista maksamaan hintaan.

Sopimuksen purkaminen

Muiden oikeuksiensa lisäksi Yhtiöllä on oikeus purkaa sopimus välittömin vaikutuksin ilmoittamalla siitä kirjallisesti Yritysasiakkaalle, jos

 

  1. Yritysasiakas haetaan tai hakeutuu konkurssiin, yrityssaneeraukseen tai selvitystilaan; tai
  2. Yritysasiakas rikkoo olennaisesti näitä Ehtoja tai sopimusta, eikä korjaa rikkomustaan (milloin rikkomus on korjattavissa) neljäntoista (14) päivän kuluessa Yhtiön kirjallisesta ilmoituksesta; tai
  3. on todennäköistä, ettei Yritysasiakas kykene täyttämään näistä Ehdoista tai sopimuksesta aiheutuvia velvollisuuksiaan, eikä Yritysasiakas aseta riittävänä pidettävää vakuutta velvoitteidensa täyttämisestä neljäntoista (14) päivän kuluessa Yhtiön kirjallisesta vaatimuksesta.
  4. Yhtiö on oikeutettu veloittamaan Yritysasiakkaalta kustannukset kaikista materiaaleista, työstä ja muista toimista, jotka sille on aiheutunut puretun sopimuksen johdosta.

Muut ehdot
Jos joku ehto näissä Ehdoissa on pätemätön, sillä ei ole vaikutusta muihin ehtoihin tai sopimukseen kokonaisuudessaan.
Milloin osapuoli luopuu oikeuksistaan, on tällainen luopuminen tehtävä kirjallisesti ja se on molempien osapuolten allekirjoitettava.

13. Sovellettava laki ja riidanratkaisu Verkkokauppaan, näihin Ehtoihin, sopimuksiin sekä Tuotteiden toimituksiin sovelletaan Suomen lakia.
Kuluttaja-asiakkaat Osapuolet pyrkivät ratkaisemaan mahdolliset erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluin. Jos sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, Kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi) ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn Kuluttaja-asiakkaan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).
Kuluttaja-asiakkaalla on myös oikeus saattaa asia riidanratkaisuelimen käsiteltäväksi Euroopan komission Online Dispute Resolution –foorumin kautta osoitteessa http://ec.europa.eu/odr. 
Ole hyvä ja käytä asian käsittelyn yhteydessä sähköpostiosoitettamme shop@ikatti.fi.
Kuluttaja-asiakkaalla on lisäksi oikeus saattaa riita-asia käräjäoikeuden ratkaistavaksi, joko Yhtiön kotipaikan tai Kuluttaja-asiakkaan oman kotipaikan tai vakituisen asuinpaikan käräjäoikeuteen.
Yritysasiakkaat Näihin Ehtoihin, sopimuksiin sekä Tuotteiden toimituksiin liittyvät riidat ratkaistaan lopullisesti välimiesmenettelyssä Keskuskauppakamarin nopeutettua välimiesmenettelyä koskevien sääntöjen mukaisesti. 
Välimiesmenettelyn paikka on Helsinki.